Treningsoppsummering uke4-5, Highs & Lows

Som jeg nevnte i forrige innlegg, synes jeg treningsåret har startet bra. Jeg har hatt bra kvalitet (les: riktig intensitet) på de viktigste øktene i uka, og fått til en god miks av svømming, sykling, løping, styrke og skitrening.  De ulike ukene forløp som følger:

Uke 4 (totalt 12t15min):

Mandag – Morgen: Tempopyramide løp, 35min   Kveld: Skitur skøyting rolig , 1t10min

Tirsdag – Morgen: Svømming – teknikk + steady, 55min Kveld: Styrketrening m. fokus på rygg og mage, 55min

Onsdag – Langøkt spinning m/nedløp, 2t50min. Primært sone 2, med noen innslag av sone3 efforts

Torsdag – Morgen: Svømming – teknikk + steady, 50min Kveld: Styrketrening: samme fokus som tirsdag , 45min

Fredag – Spinning intervall, korte drag sone 4

Lørdag – Fri

Søndag – Morgen: Svømming med instruksjon, 1t30min Kveld: Rask løpetur, 1t45min

Uken gikk stort sett etter planen, men på fredagsøkta var beina tunge. Lørdagen ble brukt til restitusjon i stedet for plangt trening, siden jeg kjente at beina og kroppen trengte litt hvile. Egentlig tror jeg ikke det er bra å «ta igjen» økter som er tapt pga. en innlagt restitusjonsdag som ikke er med i den opprinnelige planen. Det er en grunn til at man innimellom trenger en sånn dag, og årets første treningsmessige feil ble da å legge inn igjen lørdagens planlagte løpetur på søndag, atpåtil med en hastighet som var 20sek/km raskere enn normalt. Dette virket som en god idé på det tidspunktet, men som det framgår av neste ukes oppsumering var det kanskje ikke noe sjakktrekk likevel.

Uke 5 (totalt 10t10min):

Mandag – Morgen: Tempopyramide løp, 35min   Kveld: Spinning, hovedsak sone2 , 1t20min

Tirsdag – Styrketrening m. fokus på rygg og mage, 55min

Onsdag -Morgen:  Svømming – Teknikk + intervallpyramide (50-100-200-100-50)x3  Kveld: Langøkt spinning  2t40min. Primært sone 2, med noen innslag av sone3 efforts

Torsdag -Fri

Fredag – Fri

Lørdag – Langtur løp, Sone 1-2, 2t20min

Søndag – Svømming, intervall 4x250m og 4x125m, gradvis økning av fart i hvert drag. 1t20min

I utgangspunkt ser ikke denne uken så ille ut. Svømmeøktene var bra, langtur på både sykkel og løp, og en styrkeøkt. Hvis jeg fortsetter tråden fra forrige uke, så ble ikke mandagen noe særlig å skrive hjem om. Morgenløpingen gikk bra, men spinningen på kvelden viste at beina rett og slett måtte ha mer hvile. Styrke og svømming gikk bra tirsdag og onsdag, men så kom smellen så det holdt på langspinningen. De første 1.5t gikk veldig bra, men så ble plutselig all kraften borte fra tråkket, og jeg kjente meg helt merkelig i kroppen. Å holde sone 2 føltes temmelig kjapt ut som å holde sone 3-4 til vanlig, men siden det var en gruppetime ville jeg ikke gi meg, og holdt ut. Resultatet? Kroppen gikk helt i shutdown, og jeg var i zombie-modus torsdag og fredag. Fri med andre ord!

Lørdagen kjentes det bedre ut, og det ble en flott løpetur. Søndagen var også bra, og alt kjentes normalt ut igjen. Jeg er litt usikker på om treningen alene er skyld i at jeg gikk på en smell forrige uke. Jeg har vært mye mer sliten før uten at det nødvendigvis har gjort så mye fra eller til, hvis jeg legger inn et par rolige økter med fokus på noe annet enn beina. Denne gangen var det tydeligvis mer som skulle til, og jeg mistenker også at det kan ha vært et snev av sykdom innom, siden særlig torsdag var det symptomer på det. Litt mer på jobben var det også den uken, så det er ikke så lett å isolere ut en faktor. Jeg får uansett ta med lærdommen videre i treningsplanleggingen å gjøre det bedre neste periode 🙂 Jeg skal ha mer å gå på når det gjelder mengde også, men det er viktig å huske på at trening innendørs er hardere på kroppen og tærer mer enn utendørstrening. Konsistent og riktig trening er det viktigste, det handler tross alt ikke om å bare føre timer i loggen!!

I dag har tydeligvis ankelen min fått seg en smell på ett eller annet vis, og det kjennes ikke helt bra ut. Kanskje det var lørdagsturen som ble litt for ivrig på snø/slapseføre? Ikke lett å trene som man vil når kroppen ikke er med på notene…

Med vond ankel får jeg kjøre på rulla i stedet, og kose meg i bassenget!

rulla_home

Håper å få brukt rulla mer utover vinteren, snart blir det bytte av lokale med forhåpentligvis bedre forhold!

 

 

Stikkord:,

Legg igjen en kommentar

FULLFART LINGSOM

Det viktigste er å delta, men det er lov å komme først.

Marthe Katrine

Trening, erfaringer og opplevelser mot min første Ironman

Cathrines triatlon

Trening, erfaringer og opplevelser mot min første Ironman