Førjulstesting i bassenget

Nå som sesongen virkelig begynner å bli på hell er tidspunktet fint for å sette en benchmark i bassenget, slik at jeg har noe å strekke meg etter utover vinteren og fram mot neste sesong. Siden jeg svømte min første bassengtest under et Aquatlon arrangert av Trondheim Triatlonklubb tidligere i høst, og denne var på 500m, kjørte jeg samme distanse denne gangen også. Tiden da ble 10:01, noe jeg synes var veldig bra med tanke på at jeg ikke hadde hatt noe fartstrening i bassenget på det tidspunktet.

I løpet av høsten har svømming generelt vært en prioritert post i treningsarbeidet, og jeg hadde store forventninger til hvor stor påvirkning intervalltreningen ville ha på tiden. Etterhvert som tidene har blitt bedre på intervalldistansene 100m og 200m regnet jeg med at en realistisk tid ville være ned mot 9:00 på en veldig god dag, og dermed en forbedring på ca. 1 minutt på gjeldende personlig rekord på distansen.

Etter å ha fullført oppvarmingen testdagen var jeg ikke så optimistisk lenger: Jeg følte at teknikken ikke var 100% (følelsen varierer jo litt fra gang til gang), og verst av alt var at jeg måtte avbryte testen 2 ganger etter 25m fordi de nye svømmebrillene ikke ville sitte skikkelig. Kanskje det ikke var dagen å sette pers på likevel? Tilslutt, på 3 startforsøk, kom jeg meg skikkelig avgårde med brillene godt på plass. Første 100m ble unnagjort på 1:41:6, og det kjentes ut som et behagelig tempo. Neste 200m gikk på henholdsvis 1:45:7 og 1:46:9, og jeg kjente nå at jeg måtte begynne å konsentrere meg for å holde flyten. 100m til ble unnagjort på 1:47:9, og det var nå på tide å ta ut det siste. Rytmen gikk helt i vasken siste 100m, og det føltes nesten som jeg svømte i sjøen og kjempet mot masse bølger. Likevel gikk de unna på 1:45:3, slik at totaltiden ble 8:47:8 og en solid pers med 1min13sek 🙂 Det er jeg veldig fornøyd med på drøyt 2 måneder! At jeg i tillegg følte at jeg ikke hadde dagen, og maste en del teknisk, tror jeg betyr at jeg bør kunne svømme fortere enn dette også. Veldig oppløftende å se at treningsarbeidet gir resultater! For en dreven svømmer er jo dette latterlig sakte på 500m, men for meg betyr det økt selvtillit og motivasjon til ytterligere forbedring.

Grunnen til at det har vært et stort svømmefokus for min del, er at dette er min desidert svakeste gren. Mengden utover vinteren vil jo naturlig nok ligge på sykkel og løp, men hvis jeg kan forbedre tiden på 500m ned mot 8:15, og kanskje kjøre en 1000m på 18:00 fram mot våren vil jeg si at jeg er i rute til neste sesong.

Nå gjenstår det bare å ønske alle en riktig god jul, og håpe at alle kan nyte høytidsdagene i fulle drag, og lade batteriene til det nye året 🙂

trinisse

Stikkord:,

4 Svar til “Førjulstesting i bassenget”

  1. Cathrine CM sier :

    Oi! Det må jeg si, du har vært dyktig og disiplinert på svømmetreningene siste tida når du kan vise til slike forbedringer. Artig 🙂 Tror nesten jeg må hive meg med på ei intervalltrening med dere gutta, for å få presset meg mer. Jeg er ikke så flink til det alene. God jul til deg også Rune!

  2. ironrune sier :

    Takk for det, jeg synes det er kjempemoro i bassenget for tiden! For min del har det ihvertfall vært uvurderlig å trene med noen, og da er det også lettere å kjøre de tunge øktene og få litt innspill på teknikk. Du er hjertelig velkommen til å være med oss! vanligvis trener vi på søndager, ikke noe fast tidspunkt, så vi er fleksible. Jeg kan gi deg et pip på facebook når vi planlegger økter over nyttår 🙂 God jul og godt nyttår, Cahtrine!

  3. Jan sier :

    Tillykke med forbedringerne i vandet. Hyggeligt at læse at jeg ikke er den eneste som slider i vandet 🙂 Jeg er i samme situation som dig, har intensiveret fokus på svømning som er min dårligste disciplin. Har svømmet begrænset i 2 år og svømmede ca 10:00 på 500m rundt 1.nov da jeg startede på seriøs svømmetræning (har svømmet 1:17-1:21 på Ironman distancen). Mit fokus er 80-90% af vejen på teknik (balance, rotation, armtræk, glid, antal armtag pr 25m) med udgangspunkt i Total Immersion princippet (se på Youtube) og ikke på fart og intervaller som dig. Jeg tror på at de største forbedringer i starten kommer via «work smarter, not harder» princippet for nogle som os. Efter hånden som teknikken forbedres kan der fokuseres mere på kraft og fart. Skal teste i denne uge men vil tro jeg nu ligger på 8:45 / 500m så meget lig dig. Lykke til med træningen.

    • ironrune sier :

      Hei Jan! Takk det samme 🙂 Det ser ut som vi har så og si lik progresjonskurve med litt ulik framgangsmåte (så langt). Min første økt med crawl var høsten 2011, og i hele 2011 og fram til høsten 2012 var det fokus på drills og teknikk på hver eneste økt. Jeg kjørte faktisk ingen intervaller i den perioden. Nå har jeg intervall med korte drag og høy fart 1 økt i uken, og trening på teknikk og jevn svømming 1-2 økter per uke. Målet er å ta med teknikken fra de rolige øktene inn i intervallen, og få økt toleransen for å bli sliten under svømming i samme slengen. Jeg synes det fungerer bra så langt, men som du sier så er det flere veier til å bli bedre 🙂 Jeg vil anta at bare det å svømme flere økter per uke enn tidligere gjør at jeg svømmer fortere og bedre enn i fjor. En ting jeg har tror på er å få med noen i bassenget, slik at det er mulig å filme hverandre i ulik hastighet. Jeg og en kamerat hadde en film session her om dagen, og resultatet var at vi selv med våre utrente øyne så mange ting vi kan rette på utover vinteren. Med andre ord: Vi svømmer langt fra perfekt, og det er et enormt forbedringspotensiale.
      Lykke til med testen, og treningen for øvrig! Gi gjerne en rapport på hvordan det gikk 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

FULLFART LINGSOM

Det viktigste er å delta, men det er lov å komme først.

Marthe Katrine

Trening, erfaringer og opplevelser mot min første Ironman

Cathrines triatlon

Trening, erfaringer og opplevelser mot min første Ironman

%d bloggere liker dette: