Åpenbaringer i bassenget

Endelig er jeg back in bussiness etter en liten dvaleperiode rent bloggmessig, men jeg har selvfølgelig ikke ligget på latsiden for det!Et realt skippertak på jobb i kombinasjon med kjøp av leilighet og dertilhørende utflytting og alt som følger med har natrulig nok satt sitt preg på treningen, men det har også blitt mange økter med god kvalitet og riktig innhold i forhold til treningsperioden jeg er inne i nå.

Som jeg har nevnt i et tidligere innlegg, er høsten perfekt til å starte terpingen av grunnleggende teknikk fram mot neste sesong. Som en ganske svak svømmer, er dette naturlig nok den bevegelsesformen som står øverst på min prioriteringsliste. Nå som vi i tillegg er tre stykker som skal til Kalmar, og ytterligere et par kolleger som skal delta på Norseman, prøver vi  å dra nytte av hverandre så mye som mulig til inspirasjon og tekniske innspill. Som regel blir det 2-3 økter i uka med svømming, hvor et par har fokus på en blanding av ulike drills og noen litt lengre lengder og én består av ulike intervaller.

Jeg vil ta for meg de ulike drills jeg bruker utover vinteren, forhåpentligvis med noen videosnutter for å vise hvor stort forbedringspotensiale jeg har i svømming (og dermed gi andre bedre selvtillitt?) 🙂

Som den antydes i tittelen, så har jeg hatt en liten vekker i bassenget i løpet av høsten, og den kom i form av noe så enkelt som intervaller. En søndag i Pirbadet skulle jeg møte mine treningskamerater fram mot IM Kalmar, Øystein og Jørgen, for en økt i bassenget. For meg har en økt i bassenget fram til nå stort sett bestått av oppvarming, drills og noen lengre lenger opp mot 500m tilslutt. Alt begynte som vanlig på denne økten også, med en god oppvarming. Så slapp Jørgen (for min del) bomben: Vi skulle ha intervall, 20x50m, med start på en ny 50m hvert minutt. For meg var dette ikke mindre enn tortur siden det ikke ble lange pausene etterhvert, og det verket stort sett i hele kroppen når vi var ferdig. Likevel var dette første gang jeg følte at en svømmeøkt faktisk hadde gitt et bidrag ift. til å kunne holde en høyere fart, fokusere på teknikk selv når armene gjør alt de kan for ikke å samarbeide, og føle på hvordan ulike deler av teknikken påvirker farten.

En slik type økt har blitt en gjenganger utover høsten, og som regel bytter vi på å kjøre for eksempel 15x100m, 10x100m + 10x50m, eller 20x50m. Kombinert med en litt lengre oppvarming trener jeg også med større volum enn før, opp mot 2200-2500m så langt. Øktene er bare på rundt 1t, men er til gjengeld effektive. Jeg har ikke brukt pulsbelte i løpet av øktene (må få kjøpt et nytt belte til undervannsbruk etter at det forrige ble stjålet), men i svømming er det like greit å snakke om fartssoner som pulssoner. Det ligger jeg nok på høy sone 3 til middles sone 4 på 100m, mens 50m etterhvert stort sett krever full innsats, og soleklar sone4 effort. Dette er ikke veldig fort i mitt tilfelle, men fra ca. 1:40 (S4) – 1:55(S3)/100m. Målet er jo såklart å forbedre dette stort i løpet av vinteren.

Blir det noe framgang så langt? JA! Jeg kjenner allerede etter 3 sliker økter at jeg klarer å holde en høyere fart lenger, og at jeg har mer tak i vannet enn tidligere. Dette ville jeg i samme grad ikke klart å trene fram med et entydig fokus på drills og rolige lengder. Etter å ha trent utelukkende på drills i hele fjor vinter, synes jeg det er på tide å begynne å utforske det som litteraturen beskriver som Muscular Endurance (ME) økter, eller ganske enkelt intervall. Hjelpemidler som paddles og pullboy brukes også flittig på på dragene, slik at ulike elementer av teknikken kan isoleres. Dette betyr selvfølgelig ikke at drills er uvesentlig (de 1-2 andre øktene i uka brukes jo til nettopp dette), men at jeg nå har fått troen på at jeg også må svømme raskere for å bli raskere.

En slik intervalløkt har nå blitt fast post på programmet, og jeg kommer garantert til å gi oppdateringer på forbedringer utover vinteren.
Målet er å svømme på under 9:00 på 500m, hvor siste forsøk i starten av Oktober endte på 10:02 (i 50m basseng, med en drilløkt på forhånd.)

Det er med andre ord mye å ta tak i utover!

Stikkord:

2 Svar til “Åpenbaringer i bassenget”

  1. cathrine sier :

    Fornuftig svømmetrening Rune! Gleder meg til å se hvor rask du er blitt til sommeren! Supert å kunne trene sammen med andre triatleter 🙂 Jeg har også hatt fremgang etter at jeg begynte med 50- og 100metersintervaller. Nå tar jeg bare 100-metere. Det er et kjempekick å se at en blir raskere! Håper farta fort gir utslag også på lange distanser uten pauser.

    • ironrune sier :

      Vi får se hvordan det blir, men jeg tror jeg skal klare å knipe noen minutter i forhold til i år hvertfall! Det blir nok fortsatt et stykke opp til deg, men det er lov å håpe det går an å komme nærmere 🙂 Jeg tror absolutt at det å være vant til fart kan omsettes i høyere fart på lengre distanser også, men man må jo selvfølgelig legge ned jobben med å ta de lange lengdene i bassenget, og da er det hvertfall godt å ha treningspartnere!

Legg igjen en kommentar

FULLFART LINGSOM

Det viktigste er å delta, men det er lov å komme først.

Marthe Katrine

Trening, erfaringer og opplevelser mot min første Ironman

Cathrines triatlon

Trening, erfaringer og opplevelser mot min første Ironman